2019/10/16

第7回こども英語教育研究大会(10/20)での講演スライド + 11/16 JACET講演の予告


2019年10月20日に神戸学院大学附属中学校・高等学校で開催される第7回こども英語教育研究大会 (10:00-18:00) で講演をさせていただくことになりました (17:00-17:50)


こども英語教育研究大会ホームページ


そこで投影するスライドをここでも公開します。
ご興味のある方は御覧ください。




この度第3刷が発刊された岩波ブックレット『小学校からの英語教育をどうするか』で提示した「からだ・こころ・あたま」の枠組みを継承・発展させた試みです。




今回は特に、Lisa Feldman Barrettの論を自分なりに取り込みました。

とはいえ、この会は実践者中心の集まりですので、自分としてはできるだけわかりやすい説明を試みたつもりです(苦笑)。

参考記事
Lisa Feldman Barrett (2018) How Emotions Are Madeの第六章(「脳はいかにして情動を作り出すのか」)のまとめ
https://yanase-yosuke.blogspot.com/2019/09/lisa-feldman-barrett-2018-how-emotions.html
Lisa Feldman Barrett (2018) How Emotions Are Made: The Secret Life of the Brainの五章(「概念、ゴール、ことば」)のまとめ
https://yanase-yosuke.blogspot.com/2019/08/lisa-feldman-barrett-2018-how-emotions_26.html
Lisa Feldman Barrett (2018) How Emotions Are Made: The Secret Life of the Brain (London: Pan Books) の四章までのまとめ
https://yanase-yosuke.blogspot.com/2019/08/lisa-feldman-barrett-2018-how-emotions.html


ついでながら、11/16(土)に同志社大学で開催されるJACET関西支部大会では、以下の講演をさせていただきます。ご興味があればぜひお越しください。



Emotions, cultures, and stories: 
Against the impoverishment of meaning

Yosuke YANASE 
(Kyoto University)

An assumption penetrating into the minds of the general public due to the widespread use of standardized tests is the notion that multiple-choice format can successfully measure understanding of meaning. This belief leads people to suppose that sense-making is only a common reaction and to regard meaning as definite, static, and monologic. This view, however, impoverishes meaning to the loss of its potential in communication. In this presentation, I argue that understanding meaning is proactive and that meaning is indefinite, dynamic, and dialogic by considering some origins of meaning: emotions, cultures, and stories. Emotion is both biological and cognitive, not just a fixed reaction to a stimulus, but a proactive driver of dynamic meaning. Cultures enable individuals to exploit meaning socially without completely realizing its potentiality; meaning is thus indefinite to its users. Stories as a powerful genre of language use expand the dialogic nature of meaning in a complex situation. Meaning, therefore, is a bio-cognitive guide to future actions, a social resource to deal with unforeseen states of affairs, and a source of wisdom to thrive in complexity and plurality of the human world. Language teachers need a better understanding of meaning and should be critical of the extensive use of standardized tests.


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