以下の論文が、無料公開され始めたことに気づきましたので、このブログでもお知らせしておきます。
Yanase (2020)
The Distinct Epistemology of Practitioner Research:
Complexity, Meaning, Plurality, and Empowerment
JACET Journal 2020 Volume 64 Pages 21-38
https://doi.org/10.32234/jacetjournal.64.0_21
Keywords: practitioner research, epistemology, Tojisha-Kenkyu, narrative
Abstract
Practitioner research will continue to be regarded as second-class academic inquiry unless it distinguishes itself from standardized scientific research. This paper clarifies the epistemological concepts of complexity, meaning, plurality, and empowerment, among others, to show how the former type of research is different from the latter. It elaborates on the case of Tojisha-Kenkyu, a community-based study of mutual help for those who are concerned with personal difficulties, to demonstrate an example of practitioner research that embodies sufficient theoretical understanding of the four concepts. We argue that, with practitioner research, language teachers should return to the tradition of the humanities with a renewed awareness.
この論文は、私が2018年8月21日に、The 1st JACET Summer(45th) and English Education(6th) Joint Seminar (Kyoto, 2018): Classroom research revisited: Who are the ‘practitioners’? (プログラムをダウンロード)で行った講演(英語)の一部に基づいたものです。
Four fundamental concepts for practitioner research
「講演の一部」というのは、講演の主な部分は、淺川和也・田地野彰・小田眞幸編 (2020) 『英語授業学の最前線』(ひつじ書房)に書いたからです。
こちらの英語論文では、時間の関係で講演ではあまり述べられなかった "Empowerment" の論点を主に取り上げています。この論点の具体例として取り上げた「当事者研究」について、英語読者にももっと知って欲しいと思ったことも執筆動機の一つです。
ご興味のある方は、ダウンロードしてお読みいただければ幸いです。
Yanase (2020)
The Distinct Epistemology of Practitioner Research: Complexity, Meaning, Plurality, and Empowerment
JACET Journal 2020 Volume 64 Pages 21-38
https://doi.org/10.32234/jacetjournal.64.0_21
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