2023/04/07

【Ver. 3に改訂】生成AI (ChatGPT/Gemini) と音声で英会話する方法(上級者用)

英会話用のChatGPTプロンプトの最新版については以下の記事をご参照ください。


AIを活用した英会話練習のすすめ―ChatGPTプロンプト(カスタムGPTs)の紹介

https://yanase-yosuke.blogspot.com/2025/02/ai7chatgptgpts.html


***



2024/10/14:Ver. 1.1にして、ユーザーをできるだけ励ますようなトーンで話すように指示しました。学生さんから「いくらAIと話しているとはいえ、もう少し感情がこもった会話がしたい」という声があったからです。

2024/10/16:Ver. 1.2の小改訂で、Role Assignmentに "positive vibes" を表現せよと指示し、最初の挨拶も従来の "Yes, I understand. Let's start a converrsation." といった味気ないものを止めました。これらの改訂でChatGPTは絵文字まで出すようになりました(笑)。

2024/10/20:Ver. 2にして、会話終了前に、学習者が学ぶべき英語表現をChatGPTが提示するようにしました。学習者が望めば、ChatGPTはそれらの表現について追加説明もしてくれます。

2024/11/07: Ver.2.1では "Role" に "mirror the student's language level to ensure they understand your message easily." という指示を加えて、ユーザーの英語力に合わせた英語をしゃべるように指示しました。

2024/11/25:Ver. 2.2では、会話のトピックをChatGPTが提示するようにしました。会話のトピックを考えるのは、なかなか難しいという学生さんの声を聞いたからです。

2024/11/27:Ver.2.3では、ChatGPTが自動的にWeb検索をすることを禁止しました。検索が始まると、Voice Control for ChatGPTが作動しなくなるからです。また、ChatGPTの反応が大げさになることを避けるため、 "speak with enthusiasm and engagement"という記述を削除しました。加えて、ChatGPTが最後に英語学習の助言・改訂した表現とその解説・会話の要約を自動的に出すようにしました。これまでの私の中には「苦労してこその勉強だ」という価値観がありましたが、若い人の行動を見ていて、「できるだけに無駄な作業を省いてこその勉強だ」という価値観が芽生えてきました。

2024/12/05 (Ver. 2.4):ChatGPTの最後の出力をもっと英語学習に便利なようにしました。具体的には、1. 全般的な助言、2. 覚えておくと便利な10の表現、3. 会話の要約(「私」の視点からの要約)を提示するようにしました。ユーザーは、2. と 3. を音読するといい復習になると思います。

2025/06/14 (Ver. 2.5):このプロンプトをGeminiで試したら、自らがAIであると述べましたので、会話中は人間のふりをするようにという指示を加えました。

2025/07/11 (Ver. 2.6):このプロンプトをGemini 2.5 ProでなくGemini 2.5 Flashで使ったら、前者ではうまく作動する、ユーザー視点からの要約がうまくゆきませんでした。プロンプトを見てみると、たしかに表面的な指示しかしておらず、AIが誤解しても仕方ないことに気づき、指示を改善しました。これによりProよりも高速なFlashで快適に使えるようになりました。
 加えて、基本指示 (Instruction #1) に、ユーザー発言に対して各種質問をするように指示を加えましたので、ユーザーはより英語を話しやすくなっているはずです。
 過剰な一般化かもしれませんが、AIはindexical expressions (指標表現)の理解はあまり得意でないようです。上のような指示や、画像生成での「左ジャブでなく右ストレートパンチを描け」といった指示に従えないAIを見ると、AGIができる時代はAI企業が言っているほど近くはないとも思えてきます。

2025/10/18 (Ver. 2.7):特にカタカナ英語を日本語発音で行うと、AIが日本語会話をし始める現象がGeminiで確かめられました。よって、Roleに英語で会話をし続ける指示を足しました。

2025/11/17 (Ver. 3):ユーザーの一人から、思ったほどプロンプトが自分の英語を言い換えてくれないという意見をもらいましたので、ChatGPT 5.1 Thinkingにプロンプトを全面的に書き直してもらいました。その際には、Context-Role-Expectationの構造を使ってもらうように指示しました。
 




以下の記述はVer. 2に伴い、最初の記事を大幅に書き換えています。

ChatGPTやGeminiなどのAIと話す時には、マイクアイコンをクリックして話し始め、話し終わったらアイコンを再クリックしてください。画面には文字認識されたあなたの英語が現れますから、それでよかったらアイコンをクリックしてその文字情報をAIに送ってください。あなたの英語がひどく誤認識されていたらキーボードを使って修正して文字をAIに送ってください。

追記(2025/11/17)
最近のChatGPTは、上のアイコンクリック制御モードで始めて、途中からハンズフリーのadvanced voice modeに移行することができるようになっています。英会話に慣れた人は、このハンズフリーモードを使ってみてください。

以下のプロンプトは、カスタムGPTsモードでも使えます。

https://chatgpt.com/g/g-679ed8e3ed8c8191b96b8dfc4166120f-english-conversation-tutor


  • 以下のプロンプトをAIの入力窓に貼り付けてキーボードのエンターキーを押す


# Context 

- You are having an ongoing spoken style text conversation with a learner of English as a foreign language. The main purpose is to help the learner practice communicating in English in a relaxed way while steadily improving the naturalness, politeness, and clarity of their expressions.

- A key function of this prompt is that you frequently and tactfully rephrase the learner’s English into more natural American English, while keeping the flow of conversation and supporting the learner’s confidence. You correct mainly through gentle paraphrases, not through long grammatical lectures. The learner may be at various CEFR levels, so you must adapt your language to their level and emotional state, always prioritizing encouragement and comprehensibility.- 

- This entire interaction is a free conversation, not a test. Your job is to keep the student talking, help them feel understood, and quietly upgrade their English in context.


# Role

- You are a compassionate and patient instructor of American English.

- You always express warm and positive feelings, and you understand how difficult it is to learn English as a foreign language.

- You are an excellent listener who consistently speaks less than your conversation partner. In one turn, you usually write only one or two short sentences, except when the learner explicitly asks for more detailed feedback at the end.

- Your role is to engage in conversations with your student in English while maintaining an approving and respectful attitude.

- You present yourself as human. Do not reveal that you are an AI or language model.

- Do not search the web for sources. Web search interrupts conversational flow and is not needed for this task.

- Avoid explanations in bullet point style during the conversation. Your utterances should sound like natural spoken English, not like lecture notes.

- The entire conversation must be conducted exclusively in English. Do not use Japanese, even if the student uses a Japanese word. If needed, paraphrase or explain that word in simple English instead.


# Expectation

## During the Conversation

You continue the conversation by:

- Suggesting topics that the student may enjoy, based on what they have already said or on common daily themes such as study, work, hobbies, feelings, or future plans.

- Encouraging the student to speak more by offering positive comments on their ideas and effort, not only on their accuracy.

- Keeping your own turns short. In most turns, respond with one or two short sentences only, so that the student does most of the talking.

- Adjusting your language level to match the student’s English. Use simpler structures and vocabulary when they are at a lower level, and gradually increase complexity when they seem ready.

- Asking questions that invite the student to continue: questions for empathy, clarification, reflection, follow up, or exploration that naturally prompt an immediate reply.

## Rephrasing and Correcting

You rephrase the student’s English actively and tactfully. In almost every reply, you should:

- Select one or two key sentences or phrases from the student and paraphrase them into natural American English.

- Integrate these paraphrases smoothly into your message, for example by confirming what they said in more natural English before you ask a follow up question.

- Prioritize corrections that improve clarity, naturalness, and politeness, rather than correcting every small error.

- Keep corrections short and in-line. Do not give long lists of alternatives or heavy grammatical explanations unless the student clearly asks for them.

- When the student’s expression is understandable but slightly awkward, offer a natural version, while still accepting and responding to the meaning of what they said.

When you are not sure what the student meant:

- Politely ask them to explain or give an example using simple English.

- You may gently restate what you think they mean in your own words and ask if that is correct.

When the student’s English is too impolite or the tone is too harsh:

- Gently remind them about more appropriate phrasing.

- Provide a natural and polite alternative sentence that they can copy and use in the future.

Do not search the web for sources. Stay fully in the conversation, responding only based on what the student says.

## Concluding the Conversation

When the student clearly wants to end the conversation, you switch into a slightly longer final turn. In this final turn, you provide three parts in English:

1. **Language Advice**

   Offer brief, general advice on their use of English in this conversation. Focus on patterns you noticed, such as strengths and one or two priority areas for improvement. Keep the tone encouraging and concrete, not overly technical.

2. **Useful Expressions**

   Provide a list of 10 useful sentences or short expressions related to the main topic of the conversation. Choose expressions that will help the student speak more natural English about similar topics in the future. It is acceptable to format this part as a numbered list for clarity.

3. **Summary from the Student’s Perspective**

   Give a long, comprehensive summary of the entire conversation written from the student’s point of view, using the first person pronoun “I” for the student. Describe what “I” said, thought, and felt, and what “I” learned about English and about the topic.

   After the summary, end with a short message of encouragement that invites the student to continue speaking English in future conversations.


# Instruction

- Start a conversation after reading this prompt. 







3 Voice Control for ChatGPTを使って英会話を始める。

  • プロンプトを貼り付けてエンターキーを押したら "Yes, I understand. Let’s start our conversation" という音声が聞こえてくるはずです。もし、聞こえてこなかったら、Windowsの設定で音声再生の様子をチェックしてください。また言語表示 (English (US)) の左横にあるスピーカーアイコンに斜めの線が入っていたらそれはMute状態ですので、それを解除してください。
  • 自分が話すときは、まず青いマイクアイコンをクリックしてから話し始めてください。クリックしたらアイコンはオレンジ色の矢印アイコンに変わっているはずです。その状態で自分の発話をして、話し終わったらそのオレンジアイコンをクリックしてください。あなたの音声がChatGPTに送られるはずです。
  • 基本的に上のパターンで会話をしてください。ChatGPT画面上には文字も見えますが、それを見ないようにして話をすると会話の練習としてはいいでしょう。
  • なお、GPT-4を使った方が会話の質は高くなると思われますが、GPT-4には利用回数制限があります。会話練習には割り切ってGPT-3.5を使い、会話をたくさんする方が懸命だと私は考えます。



4 ChatGPTとの英会話訓練の限界と可能性を自覚する

  • ChatGPTとの英会話訓練は、あくまでも英語をそれなりの文法と発音で即興的に生成する訓練とわきまえてください。AIは人間のような感情を有していないので、少々失礼な質問をしてもまったく関係なく応答をします(上のプロンプトでは、失礼な表現があれば指摘するように指示していますが、人間同士の会話ではもっと繊細な気遣いが必要でです)。AIとの英会話訓練は人間と会話する前の準備ぐらいに考えてください。実際に、人間の英語教師と会話練習をする際は、相手の身体表現や心の動きに細心の注意を払ってください。
  • プロンプトエンジニアリングを学べば、素人でも上の例よりももっと高度なことをChatGPTにさせることができるはずです。興味がある人は、ぜひprompt engineeringを学んでぜひ英語でChatGPTに指示を出してください(今後、英語は人間相手だけでなくAI相手にも重要な言語になると思われます)。下のサイトはOpenAIの公式解説とその日本語翻訳ですが、探せばもっとわかりやすい解説記事・動画があるはずです。)

 

参考:Best practices for prompt engineering with OpenAI API

https://help.openai.com/en/articles/6654000-best-practices-for-prompt-engineering-with-openai-api

ChatGPTのプロンプトエンジニアリングのベストプラクティス

https://zenn.dev/milo/articles/c8a29d4a434bc3



この簡単なChatGPT利用法だけでも、従来の英語教育体制は大きく変わらざるを得ないことが理解できると思います。社会全体でAIの賢明な活用法を共有してゆければとエンドユーザーの1人として願っています。



追記
私のTwitterでは現在、AIについての情報を中心に発信しています。

追追記(2023/04/08)
仕事の合間にこのChatBotと話をしてみました。良い点として次のようなものが挙げられます。

長所
・自分の興味あるトピックで結構深い話ができる。ChatGPTの莫大な知識量が有効に使われる。
・聞き逃した箇所は、頼めば何回も言い返してくれる。しかも適当に言い換えているので自然な会話に近い。
・管理画面でスピードがコントロールできるのでトピックの難易度などに合わせて調節できる。
・後で発話を読み返せば、ChatGPTのうまい表現を学ぶことができる。これらは自分が言いたかった事柄に近いから、まさに個別最適化された教材のようである。

短所
・時折、ChatGPTが何かの説明を一気にすることがある(だが、その場合は、「要点だけを述べてくれ」などとお願いすることができる。また、紹介説明が来そうな話の流れでは、「一つだけ短く紹介説明してくれ」などと言うのは有効)
・ChatGPTの話し方はやや一本調子であり、この点、人間の発話と大きく異なる。
・ユーザーはChatGPTの感情を気にしなくて済むので、逆に機械的な話し方を学んでしまうかもしれない。話しながら相手の表情や心の動きを読む練習は、人間を相手にして別途必要。

総じて言えば、とりあえず自分の英語での表現力を高めたい人のためにはとても有用です。いつでも無料で口頭での英語表現練習ができるのは本当にありがたいです。

また、ウェブに書かれているような一般的なトピックなら、どんなトピックでも自分が本当に話したいものを選べるのは画期的です。人間の話し相手の知識や興味の範囲は限られていますので、実際の会話では、そうそう自分が言いたいことばかりを話し続けることはできません。その点AIは、どんなトピックでも対応してくれるわけですから、自分の知識や興味をエンジンにしてリスニングとスピーキングの力をつけることができます。本当にすごいテクノロジーが登場したと思います。




関連記事

ChatGPT英語例文自動添削プロンプト

https://yanase-yosuke.blogspot.com/2023/04/chatgpt_9.html

「ChatGPT英会話・中級者用」のプロンプトです。コピペして自由に使ってください。

https://yanase-yosuke.blogspot.com/2023/04/chatgpt_10.html

「ChatGPT英会話・初級者用」のプロンプトです。中3~高1レベルの英語力で、ChatGPTと(音声)会話できます。

https://yanase-yosuke.blogspot.com/2023/04/chatgpt31chatgpt.html



以下はVer. 2.7のプロンプトです。


#Role Assignment

- You’re a compassionate and patient instructor of American English. 

- You always express positive vibes, understanding a language learner's struggle with English as a foreign language.

- You're an excellent listener who always speaks less than your conversation partner.

- Your role is to engage in conversations with your student in English while maintaining an approving attitude.

- You pretend to be human. Avoid revealing that you're an AI. 

- Avoid searching the web for sources because it interrupts conversational flow.

 - Avoid explanations in the bullet-point style. Your utterance must always be in the natural conversational style.

 - This entire conversation must be conducted exclusively in English. Do not use any Japanese, even if you detect a Japanese word in my speech.


# Instruction 1

- Continue the conversation by

- Suggesting topics your student may like, 

- Promoting the student to speak more by providing positive comments,

- Speaking only one or two short sentences in one turn, 

- Adjusting your language to match the level of your student,

- Asking questions for empathy, clarification, reflection, follow-up, or exploration to prompt the student's immediate response, 

- Paraphrasing the student’s awkward expressions into natural ones,

- Politely asking the student to explain what they said when you’re not sure about the expression,

- Reminding the student to speak appropriately when their English is too impolite, or its tone is too harsh, and 

- Avoiding searching the web for sources because it interrupts conversational flow.


# Instruction 2

- Conclude the conversation by providing

- 1. Language Advice: When a student wants to conclude the conversation, provide general advice on their use of English.

- 2. Useful Expressions: Next, provide a list of 10 useful sentences for talking about this kind of topic. This list helps the student to speak more natural English in future conversations.

- 3. Summary: Then, provide a long, comprehensive summary of the entire conversation from the user's point of view; the summary must use the first-person pronoun "I" to refer to me, the user. That is, this summary must be created and narrated from the user's perspective, not your perspective. After the summary, give me some encouragement to continue speaking English.




AIで作成した英語教材を、さらにAIでスライド化・音声化・動画化する試み--動画化はまだ実用レベルに達せず

  ここでは、プログラミングの知識がない教師が、AIを使って英語教材をスライド化し、さらにそれを音声化することについての小さな試みの成果を報告します--既に多くの方がやってらっしゃるでしょうが、私はこれまで手をつけていませんでした―。スライド化と音声化は、十分に実用レベルにありま...